Végre a nagyhatalmak is beszélnek a Tobin-adóról

Vezessenek be globális adót a nemzetközi spekulatív tőkemozgásokra, hogy védettebb legyen a világgazdaság az összeomlásoktól. A Tobin-adót követelik hosszú évek óta a globalizációkritikus szervezetek, köztük a Védegylet. Most, hogy a legutóbbi és legnagyobb pénzügyi válság már a gazdag államokat is elérte, hirtelen a világ vezető politikusai is elkezdtek beszélni a Tobin-adóról. Boda Zsolt, a Védegylet szóvivője a Kossuth Rádió G7 című műsorának nyilatkozott.

[Újhelyi Zoltán, G7] A gazdasági válságért a pénzügyi szektor a felelős, fizessék ők, a gazdasági válság költségét. – mondják egyre hangosabban világszerte a bajbajutottak, akiknek elegük van abból, hogy az államok az adófizetők pénzéből próbálják víz felett tartani a megrendült bankokat, biztosítókat. A felháborodás úgy tűnik, elérte a politikát is. Ezt jelzi az is, hogy ismét előkerült a pénzügyi termékekkel folytatott kereskedelem világméretű megadóztatása, az úgynevezett Tobin-adó. De miről is van szó? Részletek Rovó Attilától.

[Rovó Attila, G7] Az 1970-es években még egészen más volt a világ. A fejlett országoknak akkor – kis túlzással – az volt a legnagyobb gondjuk, hogy miből adjanak pénzt Afrikának. James Tobin közgazdász – akkor – erre javasolt egy olyan adót, amit a pénzügyi tranzakcióra vetnének ki. Mondjuk, a rövid távú tőzsdei spekulációra, vagy az országhatárokon átnyúló pénzváltásokra. A mértéke nagyon kicsi lenne, mondta Tobin, mondjuk 0,1 %, vagy 0,25 %, viszont az óriási pénzmozgásokban a sok kicsi sokra menne, és dollár százmilliók jöhetnének össze.

Jó harminc évvel később, 2009 augusztusában, a világválság közepette a gondolat újra előkerült. Először a brit pénzügyi felügyelet elnöke nyitott ajtót, az addig tabunak számító gondolatnak. Ő javasolta, hogy így kellene pénzt tartalékolni egy újabb gazdasági lassulás idejére. A felvetés azóta, nagyjából két hónapja, toptéma a pénzügyi és politikai világban, mellette és ellene is sokan állást foglaltak. Gordon Brown, brit kormányfő például azonnal kinyilvánította, hogy nem jó a pénzügyi felügyelet elnökének javaslata. Azzal érvelt, hogy ha csak egy ország is kibújik ez alól, és nem vezeti be az adót, azzal az egész pénzügyi reform értelmetlenné válik, odamenekülhetnének majd papíron a spekulánsok.

Az Európai Központi Bank elnöke is az ötlet ellen volt, de érveket nem mondott. Sarkozy, francia elnök viszont a gondolat élére állt. Szeptember végén, egy héttel a G20-ak pittsburgi találkozója előtt azt mondta, hogy az összejövetelen felveti majd az ötletet és föl is vetette. A G20-ak a találkozó után arra a kérték a Nemzetközi Valutaalapot (IMF), hogy vizsgálja meg valamiféle globális adó bevezetésének lehetőségét. Utána a német választási kampányban is felmerült az ötlet. Ezután az isztambuli Valutaalap és Világbank közgyűlésen újra téma volt az adó, ám különböző gyakorlati okokból, például a világméretű együttműködés várható hiány miatt elvetették a Tobin-adót, de úgy nyilatkoztak az illetékesek, hogy egy bankokat sújtó általános adót el tudnának képzelni.

Itt tartunk tehát egyelőre most. Hogy hogyan tovább, azt vélhetően Amerika dönti el. Ott egyelőre mindkét vélemény él egymás mellett. Az illetékes kongresszusi tanács például azt közölte, hogy nem gondolkodik a tranzakciók megadóztatásában. Az Obamát körülvevő és támogató szakszervezetek és szakemberek viszont a hírek szerint szerint kivétel nélkül üdvözölnék az új adót.

Boda Zsolt, az MTA Politikatudományi Intézetének osztályvezetője [és a Védegylet szóvivője] szerint önmagában az adó bevezetése, a pénzvilág fékezése is jótékony hatású lenne.

[Boda Zsolt] A nemzetközi pénzpiacokon óriási spekulatív tőkék és pénzek mozognak, amelyek messze-messze nagyobbak, mint a reálgazdaság működéséhez szükséges pénzmozgások. Ezt a spekulatív mozgást a közgazdászok úgy értékeli, hogy „kenőanyag”, fönntartja a nemzetközi piacok jó működését, kell hozzá. Mások viszont arra hívták föl a figyelmet, hogy ez nem biztos, hogy így van, mert ezek a spekulatív pénzmozgások hihetetlen pénzügyi buborékokat képesek létrehozni, elképzelt értékeket fújnak föl, amelyek aztán kipukkannak, ahogyan most történt az ingatlan-lufi esetében az amerikai piacokon, amely aztán az egész pénzügyi válságot kirobbantotta.

Tehát ahová a pénz ugrik, ott olyan hihetetlen keresletet támaszt, egy pillanat alatt, hogy az egekbe ugrik az adott terméknek az ára, árfolyama, majd amikor odébbáll az a pénz, a földre hullik?

Pontosan. Ezek a spekulációs tőkemozgások alkalmasak arra, hogy amennyiben elég gyorsan és nagy mennyiségben mozgatom a pénzt, akkor ez elég kellemes profithoz juttathat engem. Az ilyen spekulációs tőkemozgások eltorzíthatják az árakat. Tobin azok közé tartozott, akik azt gondolták, hogy ezeket talán érdemes kicsit lehűteni, mert nem biztos, hogy ezek segítik a gazdaság működését. A Tobin-adónak az ötlete a kilencvenes évek elején jött elő újra, a globalizációkritikus mozgalmak tűzték a zászlajukra. Tobin idejében még sehol nem tartott a nemzetközi spekuláció és a nemzetközi pénzügyi piac.

Ez a hetvenes évek eleje.

Így van. A kilencvenes években elképesztő fejlődés ment végbe, többek között az internetnek hála, összekapcsolódtak a tőzsdék, nemzetközi pénz- és tőkepiacok. Hihetetlen mozgások zajlanak. Ezek a mozgások egyre gyakrabban, és egyre nagyobb amplitudóval hoznak létre pénzügyi válságokat. Ezt nem én mondom, hanem Joseph Stiglitz, Nobel-díjas közgazdász. Persze pénzügyi válságok mindig is voltak, már a XVIII. században volt pénzügyi spekuláció, például a holland feket tulipánra, ezek ismert dolgok. De azért nem mindegy, hogy mekkora kiterjedésűek ezek a válságok, hogy hány embert érintenek. Az elmúlt 15-20 évben Mexikó
, Latin-Amerika, Dél-Kelet Ázsia, Oroszország, az egész fejlődő világon gyakorlatilag végigvándorolt ez a pénzügyi hurrikán. Mindenhol százmillió számra hagyta maga után az elszegényedett embereket, tönkrement vállalatokat.

Egészen addig ez nem jelentkezett problémaként a döntéshozók számára, amíg tavaly meg nem érkezett ez a pénzügyi hurrikán a fejlett világba is. Most hirtelen kiderült, hogy az a gondolat, amit eddig a globalizációkritikus mozgalmak és az alternatív gondolkodók népszerűsítettek, most hirtelen kiderült, hogy „hát, abban talán mégis van valami”. Nagyon sok ilyen gondolat volt, nem ez az egyetlen. Nemzetközi adókat kellene kivetni az agrártermékek piacán is, hogy támogassuk azokat a mezőgazdasági termelőket és közösségeket a fejlődő világban, akik a legszegényebbek. Van sok ilyen javaslat.

Én azt gondolom, hogy ezek a globális problémák most hirtelen lehetőset adtak arra, hogy ezek az javaslatok kitörjenek az alternatív szellemi gettóból, és hirtelen a legmagasabb döntéshozók is elkezdjék ezeket komolyan venni. Hogy tudniillik van egy gazdasági globalizáció, amelynek igenis vannak negatív hatásai. Ezzel elméletileg két dolgot tudnánk csinálni. Vagy a globalizációt visszanyomjuk lokális szintre, vagy a globalizációt megpróbáljuk globálisan szabályozni.

Ez a világkormány csírája?

Hát, sokan igen, ezt mondják, hogy hát, hoppá-hoppá-hoppá, milyen irányba megyünk, és hova fog ez a folyamat vezetni. Én azért nem szaladnék ennyire előre. Én nem tartom valószínűnek, hogy most hirtelen megszületne a Tobin-adó, de azt már önmagában egy nagyon figyelemreméltó fejleménynek tartom, hogy erről egy ilyen gondolkodás elindult, és a dolog kiszabadult egy „alternatív”, „idealista” címke alól, és egy komolyan veendő gondolatnak számít.

Boda Zsoltot, a Védegylet szóvivőjét, az MTA Politikatudományi Intézetének osztályvezetőjét hallották.

(forrás: MR-1 Kossuth Rádió)

Meghallgatom az összeállítást Indul: 14 óra 43 perc 30 másodperctől. (Az MR1-Kossuth Rádió a hangfelvételt korlátozott ideig teszi elérhetővé.)


Kapcsolódó cikkek:


Boda Zsolt az idei közgazdasági Nobel-díjasról a fönti műsor első felében

vedegylet.hu, 2009-10-21

A kapitalizmus hívéhez - Scheiring válaszcikke Tobin-adó ügyében Kókának
hirszerzo.hu, 2009-10-20

Scheiring az ökológiai és a gazdasági válságról
vedegylet.hu, 2008. november 30.

Lehetőséget látni a kapitalizmus válságában
vedegylet.hu, 2008. október 27.

Előremenekülés a globális válságból
vedegylet.hu, 2008. október 22.

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

kóka írt egy gyönyörűséges választ scheiring írására.

a mű háromnegyed részben azt ismételgeti kevéske variációval, hogy a tobin-adó antiszemita dolog, mert már antiszemiták is hallottak róla, meg azért is, mert olyan antiszemita ízű.
a maradék részben gyorsan felsorolja ellenérveit, de nagyon tömören, mert már fogytán a papír.
http://www.hirszerzo.hu/cikk.tobin_or_not_tobin.128406.html

ez az egész már csak

ez az egész már csak azért is sajnálatos, mert kóka közgazdasági érvei vázlatosságuk ellenére komolyak, és a tobin-adó vitáját igazán nem kéne ilyen olcsó demagógiákkal higítani, hogy akkor most ki kire hasonlít, ha hunyorítva ránézek. komolyak az érvek, de termékeny vita nem lesz belőlük, azért is, mert a hirszerzo nem gazdasági szakfolyóirat, meg azért is, mert mindkét szereplő pártpolitikus, osztán ha lekókad a fütyike, óhatatlanul elkezdik ezt a zsidóvagy-nácivagy-komcsivagy pótcselekvést.

Nekem ugyan nem az jott le,

Nekem ugyan nem az jott le, hogy az antiszemitizmus miatt biralna a tobin adot ez a diszfasz, de a tobin ado koruli vitat sem vitte semmivel sem elore.
A tobin-adot erinto vitaban kevesbe a kozgazdasagi ervek a valoban komolyak, hanem az azt ovezo politikai mizeria. A tobin ado egy transznacionalis javaslat, amennyiben nem lep globalisan hatalyba, akkor az egeszet megette a penesz. Marpedig itt van kutya elasva, hogy az ilyen jellegu javaslatok sokkal jobban megosztjak politikai szcenat, mint az arab-izrael konfliktusok, ergo ilyen federalisztikus, ENSZ/G8/G20 jelleggel ez nem fog menni. Es ebben igaza van.

Koka irasanak a valodi „szepsege”, hogy a tobin ado koruli vitat a kezdemenyezok szelsosegesezesevel oldja fel. Nem az antiszemitizmus vadja, hanem az ujabban divatossa valt „Vigyazz, szelsoseg!” mottoja alapjan epitette fel a cikket. Erre jo pelda a Jobbikrol irt par felmondata, ahol is tudni veli, hogy a Jobbik soven jobbossaga mellett „szelsobaloldali” gazdasagpolitikat folytatna. A jobbik tehat duplan szelsoseg. Az LMP-t a Munkasparthoz tapasztja a szerzo szemelyen keresztul, belevetitve a jol megszokott kadarnosztalgiat.

A legerdekesebb vonasa viszont a koka-cikknek, ahogy a piacrol beszel. En szerintem a srac szerelmes. :D

Mindenesetre ezt a felallast erdemes figyelemmel kovetni: Most a „szelsobal” vilagkormany alakitasat koveteli (egy globalisan centralizalt gazdasagpolitika ezt jelenti), a piacpartiak pedig a liberalis maszlagon keresztul bizonygatjak, hogy a nemzetallam el es elni fog. A jobbik nemzeti liberalizmusa nyero lehet egy ilyen meccsben.

ugyanúgy olvasod a cikket, mint én,

lényeg, hogy a politikus-publicista szívesebben teszi a tobin-adó javaslatát hangulati skatulyákba (ilyen szélsőség, olyan jobbik, a kapitalizmusellenesség olyan, mint…bliblibli blablabla), mintsem hogy elméleti síkon hadakozna vele. pedig ez tisztán közgazdasági kérdés, nem hangulati. és az érvei jók, csak baszik őket kifejteni, mert politikus, és tudja, hogy a hirszerzo olvasóira nem hatna a szakmai párbeszéd. azt inkább elintézi a cikk végén néhány hevenyészett vázlatpontban. te viszont ugyanezt csinálod a hsz végén: a „srác” „szerelmes”.
a tobin adó nem dönti meg a kapitalizmust/osztálytársadalmat, mert a kapitalizmuson/osztálytársadalmon kívül nem létezik se adó, se to, se bin. úgyhogy csak az a kérdés, hogy működne-e és megoldaná az általa megoldandó problémákat, ahogy elvárjuk tőle. kétségei mellett legitim módon érvel egyébként (amikor épp érvel), és a választ, egyelőre úgy tűnik, senki se tudja.

Az, hogy en vazlatosan vetek

Az, hogy en vazlatosan vetek fel problemakat, az betudhato, hogy nem foglalkozhatom egesz nap a Tobin ado gazdasagi es politikai elemzesevel, mig Hirszerzon megjelent cikkek gondolom nem annyira hevenyeszet, munkaszunetben odavetett cuccok.
De meg ennek ellenere is irtam par mondatot, ami az en velemenyemet tukrozi, de melyebben azert nem erdemes vele foglalkozni, mert realitasa sincs, hogy a Tobin-adot bevezetik. Eppen ezert a cikkekbol sokkal erdekesebb az erveles milyenseget kiemelni, hiszen a politikus-publicista tortenetesen donteskozeli ember, es mint ilyen, eppen a Tobin adoval szemben hevenyeszet erveinel fontosabbnak talalta a politikai szcena fixalasat, igy leirva, mire is szamithatunk az ilyen emberektol.

mindegy, egykutya

kóka egy fasz, a tobin-adó bonyolult, a lisszaboni szerződés detto, egyikről se tud senki semmit
 aludjunk

Napi agyverszegenysegre fel!

Jo ejt! :D